Sunday, October 11, 2009

Pemilihan Ahli Majlis Mesyuarat Majlis Daerah Sik

By najib October 11, 2009

Debaran di hati kita, maupun pengundi DUN Bagan Pinang bakal terjawab pada petang ini, pagi ini walaupun dalam keadaan hujan lebat yang turun awal pagi tadi, tidak mematahkan semangat para pengundi PAS dan Umno untuk bersama-sama mencari pemimpin yang baru, berikutan kekosongan kerusi DUN itu baru-baru ini.

Hukum adat mengatakan di situ, PAS tidak akan menang kerana kawasan itu memang dari puluhan tahun lagi terdapat penipuan biasa dan melalui undi pos terlalu banyak. Tidak banyak usaha yang boleh di lakukan oleh PAS di kawasan itu, PAS perlu mencari 7 hingga 8 ribu orang awam untuk mendapat majoriti. Terlalu sukar berbanding Umno, mereka hanya perlu cari 1 – 2 ribu saja kerana undi pos itu. Mereka mendapat ”advance” dengan 4000 lebih pengundi. Selagi SPR tidak telus dalam masaalah undi pos ini, selagi itu Umno/ Bn akan mendapat “advance” di setiap kawasan yang ada undi pos.

Untuk pengundi Bagan Pinang, kita mengharapkan agar mereka membuat pilihan yang bijak, orang tua-tua membuat perumpamaan, ” walaupun pokok nyiur nampak kurus tinggi, dan tak elok tapi ia lagi berguna dari batang, buah hingga ke daunnya. Pokok tebu nampak cantik, manis tapi apabila tua nampak luar masih cantik, tapi dalamnya sudah tinggal “hampas”.
Kita di sik juga, bagi Ajk PAS kawasan Sik mereka juga akan mengundi untuk memilih Ahli Majlis Mesyuarat majlis Daerah Sik. Apa yang kita dapat lihat disini, cara ini bagi memang bagus dan akan memberi tekanan tanggungjawab kepada sesiapa yang di pilih. Selepas ini, orang yang dipilih dan orang yang memilih semestinya kena ” dengar dan taat”. Kita tidak mahu masih ada lagi suara-suara yang tidak puas hati dan sebagainya.

Yang menjadi isu ialah, adakah cara ini mendapat restu semua ahli-ahli PAS? Saya terdengar ada suara yang mengatakan cara ini sudah di atur oleh sekolompok ahli yang nak menentukan orangnya menjadi Ahli MDS, sebab yang mengundi dan di undi adalah satu kelompok yang sama. Itu suara orang yang berfikiran negativ dan tak terbuka, saya amat bersetuju dengan cara yang akan di lakukan oleh PAS kawasan sik. Lebih baik lagi kalau kita buat undi terbuka, sebut nama calon, kalau ada sokongan kepada calon itu, kita angkat tangan. Semua orang tahu. itu cadangan saya.

Satu harapan saya agar SPR nanti mesti telus, bukan dari kalangan PAS Kawasan sendiri kerana jika SPR dari PAS Kawasan sendiri, ia akan menimbulkan fitnah seperti mana kita melawan SPR di Bagan Pinang. Jika sistem undian kita ini akan dapat menyelesaikan masalaah ketidakpuasan hati penduduk sik kepada Ahli Majlis yang sedia, saya menyokong penuh sistem ini.
Saya berdoa agarAhli Majlis yang akan di pilih nanti, naiklah dan bawalah mesej PAS, kerana orang PAS akan taat pada pemimpin yang membawa wadah PAS.

Naib Ketua DPPKS

No comments:

Post a Comment